Ilija Wyller, Niels Trannois, Alina Vergnano

Opening 18_01_2018, 19:00 - from 19_01_2018 to 17_03_2018


















Photo: Filippo Armellin

Modulata sulle multiformi declinazioni della pittura, la mostra parte dal puro disegno per espandersi verso vie più trasversali come il collage, il monotipo tipografico e l’intervento su marmo. L’atto pittorico, sempre lucidamente svincolato da qualsiasi pressione formale, diventa per i tre artisti la trasposizione bidimensionale del proprio universo esperienziale e contenitore caleidoscopico di instancabili associazioni mentali; un flusso di forme e concetti soggettivi e oggettivi.

Il rigore esecutivo di Ilija Wyller, improntato spesso sulla sperimentazione cromatica, si trasforma nella ricerca informale del paesaggio; uno scenario letterario - più che geografico - che non suggerisce luoghi ma piuttosto ambienti immaginari e onirici, condensazioni acquatiche e atmosferiche. Per Studiolo realizza due grandi tele dal carattere differente ma accomunati da un profuso lavoro sui fondi, dove il gesto ha la funzione di dare al colore un valore altro e suggerire associazioni mentali che uniscono cosmologia, antropologia sociale e caos; un‘astrazione intellettuale arricchita anche dalla scelta di titoli in forma di poesia. L’azione passa dalla tela alla natura stessa per mezzo di una piccola scultura in marmo rosa norvegese. Definita da scalpellate ritmiche e conclusa sulla superficie con una sovrapposizione di strati di pastello in cera, Wyller conferisce all’inerte una nuova natura anamorfica e animale.

Anche per Niels Trannois l’opera agisce come una macchina del tempo atta a colmare l’amnesia storica di alcuni eventi cari all’artista. Ogni sovrapposizione grafica, mai casuale, è parte di una trama di ricordi che lascia affiorare grazie ad un complesso layout compositivo. In mostra opere recenti come " Dolores del Río (From Liberty to Brainfeeder)" che non tradiscono la sua attuale ricerca poetica; in questa opera-arazzo la sovrapposizione di tre strati, un dipinto su seta bianca, un tessuto liberty e una stampa xerox raffigurante un campo da tennis, racconta della vita di Dolores del Río famosa attrice messicana del cinema muto degli anni '20 e '30 che Trannois vuole restituire alla memoria collettiva. La sua pratica emerge anche in ”B. (Hands in a Chinese cookie jar)” una grande tela montata su uno scatolare ligneo in cui convivono interventi a olio, stampa monotipica e collage.

Ciò che riconduce Alina Vergnano alla pittura è il suo stato preparatorio. Quelle che sembrano sinopie, sono in verità grandi collages di carte che, giustapposte, definiscono una texture sfaccettata sul quale si poggiano segni in grafite che descrivono corpi, mani, braccia, gambe, senza mai rivelare fisionomie; intersezioni livide, giocate sulla naturale bicromia dei materiali utilizzati e arricchite solo dalla palpabilità della carta e dalle tracce di ripensamenti. Da Studiolo sceglie di confrontarsi con Wyller e Trannois con l’opera “Within” una composizione sospesa composta da tre disegni di differenti dimensioni e montata su una serie di esili bacchette che, sfruttando la sovrapposizione aerea dei fogli, enfatizza la mescolanza fisica e un’ideologica frammentazione del soggetto.

Modulated on the multiform declensions of painting, the exhibition starts off from pure drawing to then expand itself towards more all-encompassing forms such as the collage, the typographic monotype and the intervention on marble. The pictorial act, always lucidly released from any formal pressure, becomes for the three artists the transposition of their own experiential universe and the kaleidoscopic container of tireless mental associations; a flux of subjective and objective forms and concepts.

The executive rigour of Ilija Wyller, often characterised by chromatic experimentation, transforms itself into the informal research of landscape; a literary—more than geographic—panorama, which does not suggest places but rather imaginary and dreamlike spaces, aquatic and atmospheric condensations. For Studiolo she realises two large canvases of a different character but united by profuse work in the backgrounds, where the gesture has the function of giving colour a new value and suggesting mental associations that combine cosmology, social anthropology and chaos; an intellectual abstraction enriched also by the choice of titles in the form of poetry. The action shifts from the canvas to nature itself by the means of a small sculpture in pink Norwegian marble. Defined by rhythmic chiselling and concluded onto the surface with a superimposition of layers of pastel in wax, Wyller’s work bestows the inert with a new anamorphic and animal nature.

For Niels Trannois, too, the work of art operates like a time machine adept at satiating the historic amnesia surrounding some events dear to the artist. Every graphic superimposition, never casual, is part of a weave of memories allowed to emerge thanks to a complex compositional layout. On show are recent works such as “Dolores del Rio (From Liberty to Brainfeeder)”, which do not betray his current poetic research; in this tapestry work, the superimposition of three layers—a painting on white silk, a liberty fabric and a Xerox printing illustrating a tennis field—recounts the life of Dolores del Rio, famous Mexican actress of silent cinema from the 20s and 30s, who Trannois seeks to restore to collective memory. His practice emerges also in “B. (Hands in a Chinese cookie jar)”, a large tapestry mounted on a wooden box in which interventions in oil, monotypic printing and collage co-exist.

That which brings Alina Vergnano to painting is her preparatory state. What appears to be sinopia are in fact large paper collages, which, juxtaposed, define a multi-faceted texture on which lie signs in graphite that describe bodies, hands, arms, legs, without ever revealing physiognomies; livid intersections, played on the natural bichrome of utilised materials and enriched only from the palpability of the paper and the traces of afterthoughts. At Studiolo she chooses to compare herself with Wyller and Trannois through the work “Within”, a suspended composition composed of three drawings of different dimensions and mounted on a series of thin sticks that, exploiting the superimposed area of the papers, emphasise the physical mixture and ideological fragmentation of the subject.

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Ilija Wyller
New York, 1987 - Lives and works in Oslo and Berlin

Selected Solo Exhibitions: 2018, Ilija Wyller, Galleri Opdahl, Stavanger 2017, Ilija Wyller, Kunstnerforbundet, Oslo, Ilija Wyller, Allmuen, Bergen; 2015 Ilija Wyller, Galleri Slursula, Oslo; 2013 Emma Ilija Wyller, VI,VII, Oslo, T, The Garret/Tørkeloftet, Oslo; 2012 RI-PPLE, Mill Race/Tag Team, Bergen

Niels Trannois
France, 1976 - Lives and works in Berlin

Selected Solo Exhibitions: 2017 K. J. (lethal psy ritual), Supportico Lopez, Berlin, 2016, – •• ?ˆ ?ˆ ^\_ (moirée, la surface), In extenso, Clermont-Ferrand; 2013 B (hands in a Chinese cookie jar), Valentin, Paris, S (oú s’insinue une impression sourde), Supportico Lopez, Berlin; 2012 Above sea level kind of things, Valentin, Paris, Below sea level kind of things, Unosolo project space, Milano; 2010 Alternative vesperal seashore, Samsa, Berlin, Les stances à arc-Fins a.c., Chert, Berlin; 2009 L’inqiétude du voile dans le temple, VonDoering, Schwäbisch Hall

Alina Vergnano
Turin, 1989 - Lives and works in Gothenburg

Selected Solo Exhibitions: 2017 Tides, Susanne Pettersson Gallery, Stockholm; 2015 Restless Dreamer, STOCK20 Art Gallery, Taichung, Unknown Land, Freedom Man Residency, Whispers - Sussurri, Ubik Art, Pordenone


04/01/2018